FAQ
Klik på et spørgsmål
- Jeg har glemt mit password eller min konto er låst
- Hvordan ændrer jeg mit password
- Kan jeg syge/fraværsmelde mig via SMS
- Kan jeg automatisk modtage mit skema
- Jeg kan ikke printe
- Hvordan ser jeg mit skema/uge plan
- Hvordan ser jeg mine karakterer
- Hvordan indbetaler jeg penge til min printkonto
- Hvor er mit hjemmedrev
- Hvor er mit gruppedrev
- Hvad er UNI-Login
- Jeg kan ikke komme på skolens net
- Tilføjelse af intranet zoner til browser
- Jeg kan ikke logge på OneNote
- Kan jeg låne en PC på AARHUS TECH?
Jeg har glemt mit password eller min konto er låst?
Send en sms til 2948 1953 med teksten kodeord
Herefter vil du modtage en SMS med et link, klik på linket for at nulstille din kode. Tryk på "Nulstil kodeord" i den blå boks. Du vil modtage en ny sms med dit brugernavn og kodeord og din konto er nu låst op. Dette nulstiller ikke koden til dit Uni-login.
NB. Hvis du ikke modtager et svar er det sikkert fordi dit mobil nr. ikke er registreret hos AARHUS TECH.
Kontakt Kunde/Studieservice eller din lærer.
Hvordan ændrer jeg mit password?
Gå ind på selvbetjeningssiden https://selvbetjening.aarhustech.dk og vælg "Skift dit kodeord"
NB! Skift aldrig dit AARHUS TECH kodeord andre steder end på AARHUS TECH selvbetjeningssiden
Kan jeg syge/fraværs melde mig via SMS?
Send en sms til 2948 1953 med teksten SYG. Oplys ikke symptomer.
Du er velkommen til at oplyse om evt. varighed.
Hvis du har fravær en del af dagen, skal du registrere det i Itslearning
NB. Hvis du ikke modtager et svar er det sikkert fordi dit mobil nr. ikke registreret hos AARHUS TECH.
Kontakt Kunde/Studieservice eller din lærer.
Kan jeg automatisk modtage mit skema?
Du kan daglig modtage dit skema. Tilmeld dig SMS services via selvbetjening
Video intro til selvbetjening
Alternativ kan du installere en AARHUS TECH APP til Android eller Apple eller bruge Itslearning til mobiltelefoner - se evt. vejledning her
Eller se skema via kalenderen i Office 365. Det giver desuden mulighed for at tilføje skema til sin smartphone. Dette gøres via telefonen hvor man tilføjer Office 365 mailadressen og tilhørende koden og indstiller telefonen til at synkronisere kalenderbegivenheder.
- Tjek om printeren er installeret på din PC. Hvis ikke så tjek vejledningen intallation af printer
- Tjek om printeren er tændt
- Tjek om der er papir i printbakken
- Du har måske installeret et lidt for "lukket" antivirus program f.eks. gratisversion af AVG, Bitdefender el. BullGuard. Det vil medføre at virusprogrammets firewall blokerer for netværksplaceringer som \\UVNT4. Kører du Windows 7 anbefales det, at du afinstallerer det og installerer Microsoft Security Essentials. Kører du Windows 10 er Windows Defender allerede installeret så her skal ikke installerer andet antivirus program
- Er du på betalingsudd. tjek om du har print på din printkonto:
Log på Print/kopi-administrationssiden - Du har måske indtastet forkert kode til \\uvnt4 serveren. Denne kan du slette ved at gå ind i Styring af legitimationsoplysninger, som findes under kontrolpanel. Slet alle de servere, der starter med \\uvnt4 og installer den aktuelle printer igen.
- Brug evt. nødprint (kun pdf filer). Se vejledning her
- Spørg dine medstuderende til råds
- Kontakt din lærer
Hvordan ser jeg mit skema/uge plan?
Installér AARHUS TECH APP'en eller log på selvbetjeningssiden og vælg "Skema" eller send en SMS til 29481953 med teksten "skema"
NB! Hvis du ikke modtager et svar er det sikkert fordi dit mobilnr. ikke er registreret hos AARHUS TECH. Indtast dit nummer på selvbetjeningssiden eller kontakt kunde/studieservice.
Hvordan ser jeg mine karakterer?
Dine karakterer kan du se via itslearning eller selvbetjening
Alternativ kan du installere en AARHUS TECH APP til Android eller Apple eller bruge itslearning til mobiltelefoner - se evt. vejledning her
Hvordan indbetaler jeg penge til min printkonto?
Log på printkonto i Papercut systemet
Hvor er mit hjemmedrev?
PC:
Klik på Start og skriv: \\uvnt1.edu.ats.dk\users$
Indtast login oplysninger: UVDM\brugernavn og password
Du har nu adgang til dit personlige drev
MAC:
Åbn Finder - Gå - Opret forbindelse til server
I serveradresse skrives adressen til det share du vil tilslutte:
smb://uvnt1\users$\*bruger-id*
Indtast login oplysninger: UVDM\brugernavn og password
Backslash (\) får du med Shift + Alt + f7
Hvor er mit gruppedrev?
Klasse fællesdrev PC:
Tilknyt netværksdrev \\uvnt1.edu.ats.dk\groups$
Indtast login oplysninger: UVDM\brugernavn og password
Klasse fællesdrev MAC:
Åbn Finder - Gå - Opret forbindelse til server
I serveradresse skrives adressen til det share du vil tilslutte:
smb://uvnt1\groups$\*hold-id*
Indtast login oplysninger: UVDM\brugernavn og password
Delingsdrev på tværs af en specifik uddannelse:
Enkelt uddannelser har også et delingsdrev på tværs af uddannelsen
Tekniskdesigner:
Tilknyt netværksdrev \\uvnt1.edu.ats.dk\tekniskdesigner$
Indtast login oplysninger: UVDM\brugernavn og password
Hvad er UNI-Login
Login der bruges til forskellige undervisningsportaler under STIL (Styrelsen for It og Læring) eks:
http://ordbog.gyldendal.dk
http://www.tjektasken.nu
Jeg kan ikke komme på skolens net
- Først skal du sikre dig, at det trådløse er tændt
- Du skal som elev vælge eduroam (se vejledning /elev/it-info/vejledninger/netvaerkvpn). Hvis du ikke kan se eduroam, er det fordi du har et ældre netværkskort. Standarden du skal gå efter er 802.11a (5GHz). Kan også købes som en USB enhed.
- Du skal sikre dig, at der ikke er sat en fast IP-adresse eller DNS-adresse på dit netværkskort
- Hvis du bruger Google Crome og ikke får loginboks så prøv med Internet Explorer
-
Når man logger på AARHUS TECH'S trådløse netværk, kan browseren i visse tilfælde melde fejl, og logon siden kommer ikke frem.
Fejlen kunne være : "Der er et problem med dette websteds sikkerhedscertifikat".
Fejlen opstår da browserens startside, eller den side man forsøger at tilgå kører https.
Løsningen er, at tilgå en ikke https side (bt.dk, jp.dk eller hvad man kan finde på), hvorefter man vil blive redigeret til AARHUS TECH'S logon side.
Dette er en generel problematik for alle sådanne valideringsløsninger, og er altså ikke noget der specifik knytter sig til AARHUS TECHS løsning
- Prøv at slukke og tænde dit trådløse netværkskort (dette anbefales altid, hvis du skifter lokale i løbet af dagen)
Tilføjelse af intranet zoner til browser
For at minimere omfanget af diverse advarsler i Office 365, kan du med fordel tilføje tilføje nedenstående steder til din browser:
På en Windows pc gøres det i Explorer. De indsættes under funktioner/internetindstillinger - fanebladet Sikkerhed. Marker Lokalt intranet under zoner og vælg Websteder og derefter avanceret. Føj flg. websteder til zonen:
- https://tstaarhustech.sharepoint.com
- https://tstaarhustech-files.sharepoint.com
- https://tstaarhustech-my.sharepoint.com
- https://tstaarhustech-myfiles.sharepoint.com
I Chrome indsættes de under Indstillinger og Avanceret. Her vælges "Åbn Proxyindstillinger" under System. Følg herefter ovenstående.
Jeg kan ikke logge på OneNote
Hvis du ikke logge på OneNote med dit skole-login kan det være fordi du har installeret din Office365 med en private konto.
Du skal afinstallere din Office365 (tjek om du har installationsfilen liggende inden du afinstallerer så du kan installere den igen når dit skoleophold ophører).
Log på Office365 med din skolemail (login@edu.aarhustech.dk) og tast din kode når du bliver bedt om det. I øvre højre hjørne står der "Installér Office" vælg den der hedder "Office365-apps" og installér den på din pc.
Når du starter Office op første gang kan du blive bedt om at logge ind, vælg her igen din skolemail. OBS: Hvis andre har adgang til din pc, vil de kunne læse dine dokumenter, så installér kun hvis du er den eneste bruger
Du er nu klar til at bruge OneNote.
Kan jeg låne en PC på AARHUS TECH?
Når du er elev på AARHUS TECH, skal du selv medbringe en bærbar computer.
I nødstilfælde har du dog mulighed for at låne en via en af skolens receptioner (Halmstadgade 6, Dollerupvej 4 og Hasselager Allé 2).
Udlån sker i tidsrummet kl. 8.00 – 15.20 (mandag-torsdag) og 8.00 – 13.45 (fredag).
I forbindelse med udlån, skal der som legimitation afleveres sygesikringsbevis, studiekort el. lign. Udlån kan kun ske på dagsbasis og du kan ikke låne den med hjem.
Receptionerne har kun et begrænset antal til udlån, så der er ingen garanti for, at der altid er en bærbar du kan låne. Det er dit eget ansvar at hente og aflevere inden for åbningstiden.